Archief

Facebook banner v2Op 5 oktober 2017 vond de Feestelijke lancering van Kinoautomat plaats.

Cinefiel initiatief Kinoautomat werd feestelijk en filmisch ingeleid met een lanceringsreceptie in NEST om 18:00.

Tijdens deze blijmoedige babyborrel werd in gezelschap van drank en snacks de opzet en geplande evenementen van Kinoautomat uit de doeken gedaan. Na het hartelijk heffen van de glazen werd er een korte presentatie verzorgd, geïnteresseerden konden zich achteraf inschrijven voor toekomstige activiteiten en meebouwen aan de toekomst van het initiatief.

Zielzalving en oorstreling werden verzorgd tijdens een kort concert van Thans. Als cinefiel liedsmid brengt deze begeesterde Gentse muzikant een reeks soundscapes die op speelse wijze filmbelevingen evoqueren.

Op maandag 30 oktober organiseerde Kinoautomat haar eerste redactievergadering. Cinefiele zielen die het online platform mee van film-gerelateerd werk willen voorzien, filmavonden willen inrichten of andere soorten cinévenementen uit de grond willen stampen zijn van harte welkom op dit moment van verzameling en verbroedering.

De vergadering ging van start om 18:00, plaats van samenkomst was Paddenhoek 1, 3de verdieping.

kinoclub-1

Kinoclub #1: My Darling Clementine vond aansluitend plaats na de eerste redactievergadering. De introductie en vertoning vingen aan om 19:30 te filmzaal Paddenhoek.

Andi Vercruyssen nam ons mee naar de wonderlijke wereld van de klassieke Western met My Darling Clementine (1946). Weidse vlaktes, met stof beladen stagecoaches, gespannen shootouts en melancholische mannenharten passeren allen de revue, maar voor de vertoning wordt de loep gezet op de vader van het genre: John Ford.

De tweede Kinoautomat redactievergadering ging door op maandag 27 november. Op deze vergadering hebben we een agenda van onze geplande activiteiten van volgend semester uitgewerkt en nieuwe publicaties besproken.

De vergadering vond plaats om 19:00 te KASKcinema.

kinoclub-2.gif

Kinoclub #2: Der Himmel Über Berlin vond aansluitend plaats na de redactievergadering. De introductie en vertoning vingen aan om 20:30 te Kaskcinema.

In Neue Kino embleem Wim Wenders zijn meest iconische film glijden een paar engelen doorheen de met weemoed gevulde straten van Berlijn. Joséphine Vandekerckhove verzorgde een inleiding rond de rol van deze bovenaardse beschermheiligen in laat-moderne kunst. In een korte lezing bekeken we de identiteit van deze gevleugelde figuren in de enigmatische wereld van een aantal moderne kunstenaars en cineasten, alvorens ons onder de beschuttende vleugels te laten nemen van Bruno Ganz en Otto Sander.

Kinoautomat Kiest!

The Disaster Artist (2017) brak overal potten en won internationaal prijzen, maar blijkbaar waren distributeurs er niet van overtuigd dat de film een Belgische release behoeft. Kinoautomat en Studio Skoop stonden op de barricades van de filmkeuring en richtten een test-screening in van deze met lof beladen legendevorming rond cultklassieker The Room.

Niet alleen kon u een unieke vertoning van de film bijwonen, maar het verdere distributieleven van de film lag ook in uw handen. Na de film kon u immers door middel van een korte vragenlijst argumenteren waarom u al dan niet vond dat de film in nationale roulatie moest verschijnen.

Rugbybal onder de arm, lepels in de jaszak en richting Studio Skoop voor een avond komisch kijken en kiezen! The Disaster Artist – Testscreening, op donderdag 7 december 2017 om 22:30 te Studio Skoop.

… En het leven gooide gul met lepels: The Disaster Artist kreeg dankzij de warme ontvangst tijdens de test-screening een nationale release! Veel dank aan zij die aanwezig waren en deze film een warm plekje hielpen geven op het witte doek.

banner sem 2 no logo

Tijdens de maand januari van 2018 hield KASKcinema een focus op seks en seksualiteit, lichaam en lichamelijkheid.

Op 10 januari 2018 vond Body Stuff #2: The Gay Gaze plaats; een double bill van Taekwondo en Théo et Hugo dans le même bateau.

Kinoautomat kleedde deze filmavond in op Kinoclub-wijze met een inleiding door Tine Kempenaers, doctoraatsstudente bij de Engelse letterkunde (UGent). Werkende rond de vertelling van lichamelijkheid en seksualiteit, bood ze een perspectief op intimiteit als verzetsstrategie. Door het verkennen van de verbeeldingen van verlangens, lusten, liefde en tederheden werd het verwantschap tussen het lichamelijke en het politieke in haar veelzijdigheid onder de loep genomen.

20:00 Taekwondo (Berger & Farina, 2016, 112′)
22:30 Théo et Hugo dans le même bateau (Ducastel & Martineau, 2016, 97′)

In 2017 werden dertien kunstenaars aan dertien huiskamers gekoppeld onder de naam Thans Of Nooit. Thans speelde de muzikale spil in de ontmoeting tussen bewoners en genodigden enerzijds en de maker en diens werk anderzijds. Met Of Nooit verlieten ze de houtgetinte huiskamers en nodigden ze dit toevallige collectief samen uit In De (openbare) Ruimte. Thematisch divers, vormelijk uiteenlopend, onoverzichtelijk, chaotisch; slechts verbonden door de gezamenlijke geschiedenis.

In gezelschap van de door poëzie geïnspireerde schilderingen van illustratrice Laura Andriessen vertoonde Kinoautomat Hou Hsiao-Hsiens hartverscheurende Millennium Mambo (2001).

Slaapwandel mee doorheen surreële sfeerstukken en dit staaltje bevreemdend mooie cinema.

Millennium Mambo (2001): zondag 11 februari om 13:00, Of Nooit In De Ruimte: Fransevaart 28, 9000 Gent – gratis toegang

kinokwartet.gif

We trapten op zaterdag 17 februari het nieuwe semester af met Kinoautomats Kinokwartet! Een heuse filmdag waar aan de hand van vier films een genre, stijl, auteur of thematiek uitgebreid werd bekeken en besproken. Dit nieuwe format werd als pilootproject gewijd aan één van de onbetwiste grootmeester van de Japanse Cinema: Akira Kurosawa.

Tijdens dit verbluffende vierluik verkenden we enkele stilistische en thematische consistenties in al hun verscheidenheid. Op het programma stond een sociaalkritisch karakterstuk, een narratief experiment, een Shakespeareaanse tragedie en een surrealistisch sfeerstuk, steeds vergezeld van een korte inleiding.

Programmatie:
11:00 Drunken Angel (1948) – 98′
–    Lunch  
14:00 Rashomon (1950) – 88′
    Koffiepauze  
16:00 Throne of Blood (1957) – 108′
    Diner  
20:00 Dreams (1990) – 119′

Zware oogleden werden een halt toegeroepen met gratis koffieLege buiken werden verholpen met een optie tot misosoep en Bentōbox (voorzien door Gohan). 

kinoclub-#3

Poets je paternoster en staak het bidden, op maandag 26 februari 2018 diende KASKcinema opnieuw als Kinoautomatkerk voor een cinefiele ceremonie van jewelste.

In Journal d’un curé de campagne (1951) neemt Franse filmheilige Robert Bresson ons mee doorheen koude kloostergangen en verlaten velden.

Gastspreker van dienst was Sven Hollebeke, die ons geheel oor maakte voor de geluidsgevoeligheden in het oeuvre van Bresson. Blaffende honden, huilende winden en fluisterde stemmen; geluid schept op efficiënte wijze een werkelijkheid buiten het frame en vormt daarom ook vaak een geprefereerd werktuig van filmmakers.

Te lang in de schaduw van het visuele geborgen, gaf Sven deze onderbelichte bouwsteen van het medium haar moment in de zon. Dit met een tot zwijgen brengende uiteenzetting van Bressons experimenten met “off screen sound”.

Day for Night II

Ook in 2018 doken we gedurende een etmaal onder in de cinema, met recente restauraties én een resem vertoningen op 35mm, stuk voor stuk parels uit de rijke collectie van CINEMATEK, die zelden buiten de muren van het filmarchief te zien zijn! Het thema voor deze collectieve retraite in de donkere zaal met het zilveren scherm was (oh ironie): No Exit!

We bunkerden ons in te KASKcinema en brachten 24u in cinefiele extase door. Slaaptekort, cafeïnekicks en een overdaad aan filmgenot was verzekerd.

Afspraak op zaterdag 10 maart om 12:00 in KASKcinema, en afscheid met een trots knikje boordevol cinefiel samenhorigheidsgevoel op zondagmiddag 11 maart.

kinoclub #4

Berg je dromen op en breek de drankkast open, Kinoautomat duwde je maandag 26 maart 2018 te Filmzaal Paddenhoek kopje onder in een moeras van melancholie en minachting.

In Cat on a Hot Tin Roof (1958) verfilmt klassiek Hollywood titaan Richard Brooks het meest iconische theaterstuk van Pulitzer-winnaar Tennessee Williams.

Gastspreker Maxim Broidioi richtte voor Kinoclub #4 zijn pijlen op acteur Paul Newman voor een lezing, deels liefdesbrief en deels acteursanalyse.

De Kinoclub werd voorafgegaan door een derde redactievergadering om 18:00 op het tweede verdiep van Paddenhoek 3.

Op woensdag 18 april 2018 organiseerde Psychonauten in Gesprek een filmvertoning in samenwerking met Kinoautomat en Cinarchy in NEST.

Het werd een psychedelische double bill met als thema ayahuasca. We screenden de fictiefilm Icaros: A Vision (2016) van Leonor Carabollo/Matteo Norzi en Jozef Devillés documentaire kortfilm Icaros. Na de screening gingen we in gesprek met een ayahuascabegeleidster, twee ayahuascagebruikers en een internationaal actieve en doorwinterde curandero.

Kinoautomat presenteerde samen met Kaskcinema en Film-Plateau een tweeluik vertoningen gewijd aan de vele vormen en klanken van filmbegeleiding.

29064678_172561483317887_921214947804159636_oAftrappen deden we op dinsdag 24 april 2018 met een vertoning van Greed (1924), waarbij Film-Plateau’s huispianst Tom Van der Schueren zijn talenten leende om Von Stroheims stille film-klassieker van een betoverende begeleiding te voorzien.

29064651_1915815788449217_6378012088730545080_oOp dinsdag 1 mei 2018 onderwierpen we ons, in samenwerking met KASKcinema, aan Werner Herzogs weemoedig stemgeluid met een speciale vertoning van Aguirre, The Wrath of God (1972). Begeleid van director’s commentary werden de beproevingen van Kinski’s conquistadors vergezeld van Herzogs hoogsteigen opnamebevroevingen.

tig

Op woensdag 2 mei 2018 toonde Kinoautomat zich van haar duisterste kant tijdens Tumult in Gent #6!

Voor de zesde editie kaapte het kunstenfestival van Urgent.fm het enorme gebouw van De Krook en lag de curatie in handen van zo’n 40 Gentse cultuurhuizen en collectieven. Met een invasie aan kunst in alle mogelijke vormen werd De Krook een dag lang het cultuurhuis van Gent. In alle hoeken, op elke verdieping.

Onze slogan, “Tell me, Kinoautomat, what do you see?”, werd vertaald naar een multimediaal tweeluik van kijken en bekeken worden. We toverden een ruimte op de eerste kelderverdieping om tot filmzaal en programmeerden enkele vertoningen rond het thema ‘Scopofilie’. Thans zorgde ook voor een knus concert.

De filmkijker werd zelf ook blootgesteld aan de nieuwsgierige blikken van voorbijgangers door een reeks doorzichtige portretten door Laura Andriessen gebaseerd op iconische filmvoyeurs.

kinoclub-5Verzink in gedachten en schakel over tot slenterpas, Kinoautomat en Ciné Rio sloegen op maandag 7 mei 2018 de handen in elkaar voor een meditatieve tocht langs de Griekse kust.

Filmtitaan Theo Angelopoulos strandde ons met Eternity and a Day (1998) aan de oevers van de tijd voor een intieme reflectie rond verlies, vrees en pasverworven vriendschappen.

Gastspreker Lotar Desmet gaf voorafgaand aan de vertoning toelichting bij slow cinema als filmmodus en diens filosofische implicaties. De dromerige vertelstijl, dichterlijke filmtaal en gebeeldhouwde tijd vaak geassocieerd met slow cinema werden gedetailleerd besproken aan de hand van terugkerende verhaalpatronen en beeldmotieven. Ook de ontologische vraagstukken die slow cinema helpt opwerpen werden niet van uiteenzetting gespaard.

kinoclub-6

Graaf in je geheugen en mijmer mee, Kinoautomat transformeerde op maandag 28 mei 2018 de zaal van KASKcinema tot tijdscapsule voor een dichterlijke ontdekkingsreis doorheen het rijk der herinnering. In Tabu (2012) biedt Miguel Gomes een teder tweeluik rond verloren levens en oplaaiende hartstocht.

Net gehospitaliseerd denkt Aurora terug aan haar dagen in Portugees Afrika en de geliefden die ze daar achterliet. Deze romantische reflecties zetten een zoektocht in gang naar de man die als splinter in haar hart vastzit. Gomes glijdt doorheen verschillende raamvertellingen, gevoelsstaten en droombeelden voor een poëtisch portret van een duistere passage in de Portugese geschiedenis. Verleden, helden en fantasie vloeien naadloos samen in het raderwerk van de menselijke hunkering en Gomes kneedt deze melancholie tot esthetisch register.

Gastspreker Julie Daems begeleidde ons doorheen de bitterzoete stem achter dit beeldgedicht en richtte zich op het Portugese ‘saudade’. Verwijzend naar een staat van nostalgisch verlangen en laconieke liefde is saudade als emotie en thematiek terug te vinden in de Portugese cultuur.

Vooraf nodigden we iedereen uit op de laatste redactievergadering van het filmseizoen om 19:00 te KASKcafé.

banner

Kinoautomat komt samen!

Na een welverdiend zomerslaapje ontwaakte Kinoautomat uit haar cinefiele sluimer voor een tweede seizoen aan film-gerelateerde activiteiten en ander fijns.

Op woensdag 26 september 2018 verzamelde ons Kinocabal voor het eerst sinds de zomermaanden om agenda’s open te slaan en mouwen op te stropen in voorbereiding van een nieuw jaar vol verheugenswaardige evenementen en andere vieringen van de film.

Deze eerste samenkomst vond plaats om 18:30 in de Masereelzaal van KASK & Conservatorium.

Na deze blijde bijeenkomt trokken we allen samen naar de KASKcinema vertoning van Please Release Me: Zama (2017), een speelse vertelling over de machtsdromen van een verveelde conquistador.

kinoclub-7 (1)
Vul je verfpotten en pak je penselen, op woensdag 3 oktober 2018 benutte Kinoautomat het witte doek van KASKcinema als canvas voor de eerste Kinoclub van haar tweede jaargang.

In Edvard Munch (1974) schetst enigmatisch regisseur Peter Watkins een bijna vier uur durend chef-d’oeuvre rond de muzen en demonen die het leven van de gelijknamige expressionistische schilder bevolkten. Watkins perfectioneert zijn docudramastijl met een onconventionele biopic die menig genreregel breekt en kunstenaarsmythe ontkracht.

Gastspreker Ive Verdoodt bood ons een staalkaart van Watkins’ vakmanschap met een lezing die de kunstenaar als filmsubject van dichtbij beschouwt. Door middel van een scherpe dissectie van Watkins’ werkwijze en stijl werd de uitzonderlijke benadering van deze thematiek toegelicht en werden andere kunstenaarsbiopics aan het blozen gebracht.

kinoclub #8
Schrob je slagschip en span die krulstaart, op woensdag 7 november 2018 zonk Kinoautomat met je mee in de lugubere onderwereld van zeelui, straatbendes en veeboeren.

Japans iconoclast Shohei Imamura leverde met Pigs and Battleships (1961) een van zijn meest scherpe doch speelse aanklachten tegen de condition d’existence die het naoorlogse Japan tekenden. De voor de Yakuza werkzame Kinto is een kruimeldief die probeert te overleven in een regelloos havenstadje waar corruptie en verval hoogtij vieren. Imamura giet het chaotische leven van deze zowel gevallen engel als gewetenloze kwelgeest in een gitzwart portret van Japan op de rand van moreel faillissement. Geschoten in Cinemascope en samengesteld uit een reeks cinematografische stuntgrepen en narratieve zweepslagen, gold Pigs and Battleships als een tomeloze windstoot die de klassieke Japanse cinema van zijn voetstuk trachtte te kegelen.

Gastspreker David Vanden Bossche benutte dit stoutmoedig staaltje subversiecinema als ingangspunt tot het bespreken van de Japanse New Wave. Doorgaans gesitueerd tussen de late jaren 50 en vroege jaren 70 werd deze filmstroming gekenmerkt door een reeks cinefiele dissidenten die de geesten van de vorige generatie filmmakers uit de Japanse cinema wenste te verdrijven. Dit leverde een melting pot van stijlen en ideologieën op, met als bindwindel een weerzin van traditie en engagement tot maatschappijkritiek. Tijdens deze lezing werd de Japanse New Wave als kruispunt van esthetische, technologische en politieke ontwikkelingen toegelicht en haar nalatenschap gehuldigd.

kinoclub-#9 (1).gif

Slijp je dolken en sluit de coupédeuren, woensdag 5 december 2018 namen we je mee op een suspensrijke rit doorheen moordzuchtige complotten en verkoelde mannenharten.

Strangers on a Train (1951) geldt als een van de vele crescendo’s van thrillermaestro Alfred Hitchcocks langdurende en invloedrijke carrière. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Patricia Highsmith draait Strangers on a Train rond een bondgenootschap tussen twee treinreizigers en het bloedvergieten dat hieruit voortvloeit. Uit een simpele premisse bouwt Hitchcock een goed uitgeruste speeltuin om zijn thematische stokpaardjes en emotionele terreurtechnieken aan het werk te stellen. Wat volgt is een van morele ambiguïteiten doorspekte treinreis die nimmer stoom noch scherpte verliest.

Gastspreker Shauni De Gussem richtte zich voor de vertoning op de vertaling van boek naar beeld en gaf inzicht in de adaptatiestrategieën van Hitchcock ten aanzien van Highsmiths gelijknamige roman. De platitude ‘het boek is beter dan de film’ werd opzij geschoven in voorkeur van een diepgaande analyse van wat al dan niet kan worden verloren of gewonnen in boekverfilmingen.

BRAZIL-9
Na een geslaagde pilooteditie met Aguirre, zetten Kinoautomat en KASKcinema een nieuwe serie cinefiele oorkondes verder op donderdag 13 december 2018. In de reeks Voice-Over wordt het geluid van de film gedempt en gaat het passionele gepalaver van de regisseur op maximum.

Ditmaal ruilen we Ary Barroso’s zwoele gezang voor het manische gemompel van Terry Gilliam met de vertoning van Brazil (1985). Dit huzarenstukje veroverde het hart van menig filmfan met zijn dystopische verbeeldingskracht, Kafkaiaanse karikaturen en grotesk gevoel voor humor. Bureaucraat Sam Lowry verlangt naar ontsnapping en heldendom doorheen zijn dagen van administratief slaafschap in een futuristisch totalitaire staat. Deze dagdromen krijgen echter op dramatische wijze vorm wanneer hij ongewild terechtkomt in de machinerie van het verzet en diens manische kopstukken.

Hoe het 1984-geïnspireerd universum tot stand kwam en op spectaculaire wijze verbeeld werd, doet Gilliam zelf op enthousiaste doch sardonische stijl uit de doeken. De toverhoed van de regisseur wordt bijgevolg geledigd en diens instrumenten gedissecteerd. Maar ook frustraties met cast en crew worden op kleurrijke wijze gedeeld in een director’s commentary zonder blad voor de mond.

soundtrack symphonies NOSFERATU logo's6.jpg

Kinoautomat, KASKcinema en Fonkel bundelden op dinsdag 18 december 2018 de krachten voor een gewaagd geluidsexperiment dat de oren prikkelde en het analytisch vermogen activeerde. Gebruikmakende van silent-disco koptelefoon-technologie werd de canonieke vampierenvertelling Nosferatu vertoond onder begeleiding van drie verschillende soundtracks, met bijhorende kleurtjes.

Murnau’s iconische beelden spreken boekdelen, maar door te wisselen tussen drie afzonderlijke geluidssporen kan de invloed van filmbegeleiding op speelse wijze worden verkend. Als kijker schakelde je probleemloos tussen drie verschillende soundtracks: James Bernards eerder klassieke begeleiding, de Shooting Guns Live Score en de omineuze technotonen van DJ en muziekproducent Shed.

In feeërieke Fonkelstijl kleurde de zaal wisselend blauw, groen en rood terwijl jullie een eigen soundtrack mixten bij deze stille filmklassieker. Afhankelijk van de gekozen soundtrack werd binnen eenzelfde scène drama, duisternis of dansbaarheid geaccentueerd. Drie kleuren leverden zo een quasi-eindeloze hoeveelheid verschillende filmbelevingen op, aangezien er op elk moment kon worden geschakeld en gesampeld. Het resultaat was een avond die zijn tanden zette in een welgekend verhaal en het zo van nieuw leven voorzag.

Video door Jules Mathôt

kinokabaal-banner.gifNa anderhalf jaar vol liefdevol ingerichte filmevenementen geeft Kinoautomat feest. Het knusse comfort van de cinemazaal werd op vrijdag 21 december 2018 voor een avond ingewisseld voor de dansbare en beatklare muren van In De Ruimte.

Met Kinokabaal leverde Kinoautomat een cinefiele ode aan de nacht en diens muzikale geneugten, verdeeld over twee aktes.

De avond ontluikte om 20:30 met de voorstelling van All These Sleepless Nights (2016), een eigenzinnig beeldgedicht dat jammerlijk brede Belgische distributie werd ontzegd. Dit dromerige docudrama glijdt met tederheid doorheen de Poolse Rave-scene om schoonheid onder de blacklights en liefde te midden het basgedrum te onthullen.

De bruisende verbeeldingskracht en spectaculaire synthcomposities van de film vormden het startschot voor een avond ongebreideld feestgenot. Dj’s van dienst waen Thans en family beaches, twee vrienden van de film en dienaars van de dans. Aan de hand van een kort concert vulden beiden de nacht met verwachtingen, alvorens het feest te laten losbreken met hun zwoele soundscapes en strak gecureerde sets.

Kom en club mee met Kinoautomat voor een avond film plus feest. Travolta-heupgezwaai, Minnelli-musicalmomentjes, Suspiria-achtige dansrituelen en andere door beats behekste belichamingen van de filmgeschiedenis werden meer dan aangemoedigd.

Inkom voor de filmvertoning en de aansluitende concerten was 4 euro, vanaf middernacht kronkelde je gratis naar binnen.

Tijdens de maand januari van 2019 hield KASKcinema opnieuw een focus op seks en seksualiteit, lichaam en lichamelijkheid.

Op 9 januari 2019 vond de vertoning van Body Stuff: Commando plaats. Gastspreker Lennart Soberon liet zijn filmanalytische sixpack zien met een lezing over de politiek van het lichaam in het actiefilmgenre. Glanzende torso’s zijn graag geziene gasten in de spektakelcinema van de jaren 80, maar deze basten doen tevens dienst als strak gespannen canvassen waarop een imperialistische ideologie kon worden vormgegeven. De trauma’s, verlangens en politieke projecten van de VS staan met strakke lijnen op het heldenlijf geschreven. Hoe deze lichamen zich voorbij de idealen en bedreigingen van Reagans Amerika bewegen, werd tijdens deze krachttoer uit de doeken gedaan.

kinokwartet-v3

Kinoautomat bracht op zaterdag 2 februari 2019 wat leven in de luwe wintermaanden met een tweede editie van Kinoautomats Kinokwartet!

Deze speelse studiedag neemt je mee op schok doorheen een hoofdstuk van de filmgeschiedenis aan de hand van een vierluik vertoningen. Steeds vergezeld door een vorm van begeesterende begeleiding, en met ruimte tot nagesprek, wordt op het Kinokwartet een stijl, genre, regisseur of tijdsgeest uitvoerig behandelt. Na een geslaagd pilootproject rond Akira Kursosawa werden de pijlen ditmaal gericht op vakvrouw, activiste en grande dame van de Franse Nouvelle Vague: Agnès Varda.

Doorheen meer dan een halve eeuw draaide Varda een reeks gevoelige karakterstudies en intimistische beeldessays die met tedere penseelstrelingen een portret van de Franse samenleving schetsen. Ze slaagt erin om in te staan voor een ontwapenende en geëngageerde cinema die zowel beroert als tot reflectie stemt door de lens zowel op zichzelf als op bredere maatschappelijke fenomenen te richten.

Vier films gaven een doorsnede van de verschillende vormexperimenten en thematische verkenningen waar Varda zich vaak mee verzoende. Romantische deconstructies, autobiografische omzwervingen, feministische kritieken en lofzangen aan de pracht van patatjes ontmoetten elkaar op deze dubbele double bill die doet dromen.

11:00 La Pointe-Courte (1955) – 86′
– Lunchpauze –
14:00 Les Glaneurs et la Glaneuse (2000) – 78′
– Koffiepauze –
16:00 Sans toit ni loi (1985) – 105′
– Dinerpauze –
20:00 Les plages d’Agnès (2008) – 110′

Kinoautomats Kinokwartet: Agnès Varda op zaterdag 2 februari 2019 van 11:00 tot 23:00 in Filmzaal Paddenhoek.

kinoclub-10

Bal je vuisten en breek doorheen die kamerdeuren; Kinoautomat startte het nieuwe semester met een Kungfu-film van formaat.

The 36th Chamber of Shaolin schotelt op spectaculaire wijze een portie San Te-mythologie voor. Deze Shaolin krijgskunst dateert van de 18de eeuw, maar vond vanaf de jaren 70 zijn weg naar de Hong Kong-genrecinema. The 36th Chamber of Shaolin knoopt een reeks goed getimede trappen en andere bovenmenselijke vechtbewegingen samen in een politieke parabel rond rebellie en revolutie.

Algemeen erkend als zowel startschot als hoogtepunt van de martial arts-rage, telt de film als een onevenaarbaar treffen van talent. Regisseur Lau Kar-leung vond in Gordon Liu een aanwezigheid die rust en sereniteit kon evoceren zonder ooit te moeten inboeten aan zijn reputatie als vijandverslindende vechtersbaas.

Gastspreker Tim Maerschand hielt je als een Kungfu-kettingzweep in de ban met een lezing die de relatie tussen hiphopformatie Wu-Tang Clan en dit belangrijke hoofdstuk van de Kungfu-film cinema in kaart bracht. Rappers en Shaolin-monniken lijken dan misschien niet het meest evidente huwelijk, maar aan de hand van The 36th Chamber of Shaolin en diens nalatenschap wordt het tegendeel bewezen.

Kinoclub #10: The 36th Chamber of Shaolin (1978) op woensdag 6 februari 2019 om 20:30 in KASKcinema

kinoclub-11.gifLaat je bloed koken en lusten zegevieren, Kinoautomat verleidt je richting de rokerige cabarethallen en zedeloze nachtclubs van pré-code Hollywood.

Blonde Venus (1932) is een in hartstocht gedrenkt melodrama en is gekend voor een van Marlene Dietrichs meest vermaarde rollen en vamp-achtige verschijningen.

Dietrich vertolkt Helen, een naar de VS geëmigreerde Duitse uitgerust met gouden hart en engelenstem. Wanneer haar man ernstig ziek wordt probeert ze voor zijn overzeese operatie te betalen door een job als zangeres aan te nemen in een louche herenclub. Haar rol als zwoele nachtegaal maakt haar snel tot object van verlangen van menig welvarend aanzoeker, wat het begin vormt van een tragische liefdesdriehoek met messcherpe randen.

Gastspreker Rachel Gruijters wijdde haar inleiding aan Marlene Dietrich als mens en als mythologische verschijning. Vertrekkende vanuit haar rol als zowel filmmaakster als -liefhebster deconstrueerde Rachel het persona van Dietrich en bracht ze tegelijk ook hulde aan de vrouwelijke kracht en het onuitputtelijke charisma van een van oud-Hollywoods meest enigmatische sterren. Aan de hand van haar persoonlijke connectie met de filmster, en haar onderzoek in Dietrichs hoogsteigen archieven, ging Rachel in dialoog met de actrice en de droombeelden die rond haar zijn opgehangen.

Dit was een vertoning op 35mm!

Kinoclub #11: Blonde Venus (1932) op woensdag 6 maart 2019 om 20:30 in KASKcinema.

unnamed

Het Classics Restored Festival 2019 bracht grootse films terug op het grote scherm, waar ze thuishoren. Ontdek de rijkdom van de filmgeschiedenis aan de hand van de beste recente digitale restauraties, vertoond zoals het hoort.

Van 8 tot en met 10 maart stelden KASKcinema (Gent) en Kunstencentrum Buda (Kortrijk) een resem recent gerestaureerde filmklassiekers voor, op DCP. Door steeds beter wordende technieken en digitaal uitgeruste cinema’s wordt het ook buiten de muren van het filmarchief mogelijk parels uit de verre en recente filmgeschiedenis te (her)ontdekken, in de setting waar de films voor gemaakt zijn: op groot scherm geprojecteerd, in een volle, verduisterde cinema.

Kinoautomat mocht mee kiezen en introduceerde met ongeremd genoegen L’Insoumis (1964) van Alain Cavalier.

Deze ijzige noir stuurt Alain Delon op kamikazevlucht doorheen politieke intriges en gedoemde romances. De droomachtige intensiteit van de film, evenals de spookachtig mooie kijkers van Delon, zullen u nog voor een lange tijd in hun greep weten te houden. Deze vertoning vond plaats op zondag 10 maart 2019 om 17:00!

Het volledige programma vind je hier.

ciné prive banner

Het rondtrekkend filmfestival Ciné Privé strijkte opnieuw neer in Nieuw Gent. Op het programma stonden kort- en animatiefilms, 1-op-1-ontmoetingen met experts uit de filmwereld én ze gaven een podium aan lokaal talent uit de buurt.

Kinoautomat verzorgde met veel enthousiasme de inleidingen en Q&A’s van de kortfilmselecties op vrijdag 15 en zaterdag 16 maart 2019 om 20:00.

kinoclub-12

Duw het dagdagelijkse weg en omarm de magie, Kinoautomat valt met je mee in een rijk van verbeeldingskracht en kindse verwondering.

The Fall is een droomachtig weefselwerk gewijd aan de toverij van het vertellen. Het LA van de jaren 10 vormt het toneel van de bijzondere vriendschap tussen het vijfjarig Roemeens meisje Alexandria en de kreupele stuntman Roy. Om de verveling te verdrijven en zijn bedballingschap dragelijk te maken begint Roy te vertellen over zijn verwonding. De fantasierijke blik van Alexandria regisseert het verhaal echter mee en transformeert de droge feiten en banale gebeurtenissen tot een in spektakel gedrenkt episch geheel.

Gastprekers Tine Kempenaers en Orane Schotte gidsten je met een korte in- en diepgaande uitleiding doorheen de vele wonderen, geheimen en goocheltrucs die The Fall huisvest. Met een focus op de werkingen van het verhaalstructuren en kleur ontwarden ze de verschillende vertellers aan het werk in Singhs sprookjesstrik. Als een levend organisme krijgt het verhaal steeds opnieuw vorm en vervaagt de grens tussen het realistische, het buitengewone en de verzinsels. Door de muren tussen feit en fantasie te slopen worden utopische vrijheden onthuld die het alledaagse van bijzondere betekenis kunnen voorzien.

Dit was een vertoning op 35mm!

Kinoclub #12The Fall (2006) woensdag 3 april om 20:30 in KASKcinema.

kinoclub-13

Graaf in het archief en ontwaar nieuwe geschiedenissen, Kinoautomat speurt met je mee naar verloren verhalen en miskende stemmen.

In The Watermelon Woman (1996) worden Afro-Amerikaanse filmkronieken, vaak tot de marge veroordeeld, van nieuw leven voorzien. Regisseuse Cheryl Dunye verwerkte haar zoektocht naar vergeten zwarte actrices in een speels zelfportret over identiteit en intimiteit.

In pseudo-documentaire vorm volgen we Dunye in haar pogingen om de hoogdagen van Hollywood kritisch te herevalueren en dichterbij het leven en werk van de mythische Watermelon Woman te komen – een gefictionaliseerde zwarte actrice uit de jaren 30. Dunye verweeft haar persoonlijke strijd als zwarte lesbische filmmaakster met archiefmateriaal en historische ensceneringen om tot een reeks maatschappijkritische reflecties te komen.. 

Gastpreker Bo Alfaro Decreton besprak in haar inleiding The Watermelon Woman als een sleutelwerk van de New Queer Cinema golf.
Veelal gesitueerd begin jaren 90 wordt New Queer Cinema gebruikt als concept voor een resem subversieve films die LGBTQ-issues behartigden en lang verguisde stemmen van weerklank voorzagen. Dunye geldt als revolutionair voortzetter van deze sensibiliteiten met dit dieppersoonlijk portret dat lesbische seksualiteit en raciale spanningen integer onder de loep neemt. Na een schets van de contextuele factoren die aan de basis lagen van deze beweging, huldigde Bo The Watermelon Woman als viering van persoonlijke vrijheden en intersectionele politiek.

Kinoclub #13The Watermelon Woman (1996) woensdag 8 mei om 20:30 in KASKcinema.

s3s1

kinoclub-14

Bal je vuisten en sla het systeem aan diggelen, we sleuren je door de in weemoed gedompelde straten van West-Duitsland.

Mutter Küsters’ Fahrt zum Himmel geldt als een huzarenstukje van satire in het hardvochtige oeuvre van Neue Kino kopstuk Rainer Werner Fassbinder. In Mutter Küsters richt hij zijn pijlen op postindustriële uitbuiting, kleinburgerlijke hypocrisie en andere klauwen van het kapitalistisch bewind.

Gastpreker en KASK-alumnus Charles Dhondt behandelde in zijn inleiding Fassbinders hoogst specifieke stijl en de rol van kitsch in diens repertoire van subversie. Onder andere geïnspireerd door de hypergestileerde huishouddrama’s van Douglas Sirk, kaapt Fassbinder Hollywoods kunstgrepen voor zijn eigen agenda. De sociaaleconomische wanhoop waar zijn personages in vertoeven is een in pastel gedrenkte hel, geschetst met felle kleuren en dramatische belichting. Esthetisering wordt zo een potent politiek wapen in dienst van een meer sociaal geëngageerde samenleving.

Kinoclub #14: Mutter Küsters Fahrt zum Himmel (1975) op woensdag 2 oktober 2019 om 20:30 in KASKcinema.

>> We vertoonden de gerestaureerde versie! <<

Pak je koffers en herbezoek je herinneringen; Kinoautomat begeleidt je door koloniaal Kameroen voor een botsing aan blikken en verhalen.

Chocolat is een semi-autobiografische verkenning doorheen de jeugdherinneringen van de gevierde Franse auteur Claire Denis. Met haar eerste film biedt ze een kritische doch integere reflectie van een in bloed gedrenkte pagina van de Franse geschiedenis, verteld aan de hand van de vriendschap tussen Denis-surrogaat France en haar zwarte bediende Protée.

Gastspreker Suzanne De Baene behandelde in een uitgebreide inleiding het postkoloniale perspectief in het werk van Denis. Denis’ fascinatie voor structuren van verschil en de machtsdynamieken die deze in stand houden, stamt onder meer uit haar eigen ervaring als wit kind in koloniaal West-Afrika. Als debuutfilm omvat Chocolat vele thema’s, bedenkingen en politieke projecten die haar latere werk tekenen.

Kinoclub #15: Chocolat (1988): woensdag 6 november 2019 om 20:30 in KASKcinema.

>>> Dit was een vertoning op 35mm <<<

Bestel je baguette en stem die accordeon; Kinoautomat flaneert samen met je langs de uitgestrekte boulevards en charmante boetieks van de Franse lichtstad.

Paris vu par… is een anthologiefilm, een omnibus van verhalen, die gemaakt werd tijdens de hoogdagen van de Nouvelle Vague. Jong geweld als Claude Chabrol, Jean-Luc Godard en Éric Rohmer wierpen zich tijdens de jaren 60 op als redders van de Franse cinema en boden elk op eigenzinnige manier verzet tegen de gevestigde filmnormen. In Paris vu par… kregen zes opkomende en gevierde filmmakers vrij spel om hulde te brengen aan een bepaalde buurt in Parijs. Ons gidsend door de buurten van Saint-Germain en Montparnasse, biedt deze bundeling van krachten een speelse verkenning van een Europese metropool.

In een uitgebreide inleiding benutte gastspreker Lieselore Remans de veelstemmigheid van Paris vu par… om de anthologiefilm als categorie te analyseren. Vaak betwist als genre, en zelden besproken, geldt de anthologie als een curiosum in de filmgeschiedenis. Desondanks kent menig filmstroming een dergelijke bloemlezing die de talenten van haar tijd tentoonstelt. Lieselore bespreekt liefkozend het fenomeen met een lezing die de mogelijkheden en paradoxen van deze filmvorm verkent.

Kinoclub #16: Paris vu par… (1965) op woensdag 4 december 2019 om 20:30 in KASKcinema

Het jaar is 1998. De euro is de nieuwe munteenheid, Google wordt opgericht, superhelden bestaan enkel in strips en Hollywood schenkt ons twee films over een meteoriet die de Aarde nadert. In de strijd tussen Deep Impact en Armageddon is er een duidelijke winnaar. Ligt dat aan Bruce Willis’ sexy oranje ruimtekostuum, de stomende gesprekken tussen Ben Affleck en Liv Taylor (Ben: “I really don’t think that the animal cracker qualifies as a cracker” – Liv: “Why?”) of Aerosmiths I don’t want to miss a thing? Vanavond (her)ontdekken we het samen.

Voor de gelegenheid keken we naar Armageddon met de commentary track op. We ruilden de prachtdialogen en subtiele muziek in voor de reflecties van regisseur Michael Bay, producent Jerry Bruckheimer en acteurs Bruce Willis en Ben Affleck. Vooral die laatste toont zich van zijn beste kant. Alvast dit hoogtepunt: wanneer Affleck aan Michael Bay vraagt of het niet makkelijker is om astronauten te leren boren dan om boorders te leren ruimtereizen, antwoordt die laatste met “Shut up”. Reis met ons mee, terug naar dat magische jaar 1998, toen helden nog niet super moesten zijn om de wereld te redden.

Voice-Over: Armageddon (1998) op dinsdag 17 december 2019 om 20:30 in KASKcinema.

Pottengerammel, engelengezang, pelliculegekraak en sirenegekreun, Kinoautomat eist uw aandacht op voor een aankondiging van algemeen nut en cinefiel genoegen.

Na een geslaagde try-out in 2018 werd de dansvloer van In De Ruimte opnieuw opgeboend voor een tweede editie van Kinokabaal.

Tijdens dit geluidslustig gebeuren combineerden we een filmvertoning met concert en verscheidene DJ-sets voor de ultieme compositie kijk-, luister-, en heupzwaaigenot.

Deze doordacht gecomponeerde kakofonie ving aan om 21:00 met Sound of Noise (2010), een van decibels doordrongen draai op het heist-genre waarbij een toondove politieagent een groep guerrilla percussionisten op de hielen zit. In deze eigenzinnige ode aan alles wat luid is, wordt de wereld tot instrument vervormd wanneer de groep een reeks spectaculair symfonische terreurdaden plant.

Als bindmiddel tussen film en feest bespeelde het feeërieke duo van Hallo met Karel verder de zintuigen met een concert dat menig armhaartje laat trillen, alvorens DJ-sets van DJ Sjamaan Foe e.a. de benen ophitsten voor het betere danswerk.

Kom en vier mee tijdens dit absolute crescendo van filmliefde en feestvreugde. Speakers ronkten en trommelvliezen trilden op aan nacht die Dirty Dancing deed blozen en waar zelfs Climax bij verbleekt.

Kinokabaal: film + feest op zaterdag 21 december 2019 om 21:00 in In De Ruimte

Vind je postkaartjes en vouw je enveloppen, Kinoautomat gidst je door een reeks hunkeringen en van heimwee vervulde hartroerselen.

In News from Home brengt Belgisch filmicoon Chantal Akerman op essayistische wijze verslag uit van haar omzwervingen in New York en de mensen die haar omgeving bevolken. Tijdens haar pogingen tot leven en overleven in de Amerikaanse metropool onderhoudt Akerman een intieme briefwisseling met haar moeder. Deze correspondentie wordt via voice-over tentoongespreid terwijl haar gecontroleerde camera dichterlijk het stadsbeeld ontleed.

In een uitgebreide inleiding besprak Tessel Veneboer de fysieke en symbolische ruimtelijkheden in Akermans oeuvre. Akerman valt vaak terug op het verkennen van de contrasten tussen het persoonlijke en publieke in de levens die we leiden en de plekken die we bevolken. Tessel lichtte toe hoe deze dialectiek tussen in- en uitwendigheid zich in News from Home uitspeelt en een feministische agenda kan dienen.

Kinoclub #17: News From Home (1977) op woensdag 5 februari 2020 om 20:30 in KASKcinema.

Remmen los en ramen open, Kinoautomat zette op zaterdag 15 februari 2020 je filmkijkplannen in een hogere versnelling met een derde editie van haar jaarlijkse Kinokwartet.

Deze speelse jaarlijkse studiedag neemt je mee op schok doorheen verschillende hoofdstukken van de filmgeschiedenis, en dit aan de hand van een vierluik van vertoningen. Steeds vergezeld van begeesterende begeleiding, en met ruimte tot nagesprek, wordt op het Kinokwartet een stijl, genre, regisseur of tijdsgeest uitvoerig behandeld.

Na Akira Kurosawas samurai-kreten en het wandelen door de aardappelvelden van Agnès Varda, lieten we ditmaal de banden gieren om doorheen een globale geschiedenis van de roadmovie te scheuren.

De roadmovie is mogelijks één van de langst lopende en meest internationaal erkende genres. Het genre vormde doorheen de laatste vijftig jaar een belangrijk tableau voor dromen van vlucht en verandering, gaande van de uitgerekte snelwegen in de VS tot de turbulente grensgebieden van Iran. De tochten die personages afleggen, passeren niet enkel langs een reeks bekende en vreemde landschappen, maar gidsen hen tevens langs de cartografie van hun eigen verlangens.

Vier films laten u in de passagiersstoel plaatsnemen voor een daguitstap naar de eigenheden van het roadmovie-genre en enkele van diens meest iconische zwervers. Sadistische seriemoordenaars, naar zingeving zoekende schrijvers, ten voet trekkende leerkrachten en vervreemde geliefden zetelen allen achter het stuur in deze vierledige verkenningstocht die doorheen een divers aantal landen en thema’s trekt. Spring dus aan boord met ons filmminnend reisgezelschap richting een dag vol kijk- en luistergenot.

11:00 The Hitch-Hiker (1953, Ida Lupino) – 71′ – inleiding Lennart Soberon
– Lunch –
13:30 Falsche Bewegung (1975, Wim Wenders) – 103′ – inleiding Charles Dhondt
– Koffiepauze –
16:00 Blackboards (2000, Samira Makhmalbaf) – 88’ – inleiding Mahdieh Fahimi
– Diner –
19:30 Happy Together (1997, Wong Kar-Wai) – 96′ – inleiding Tim Maerschand

Kinoautomats Kinokwartet: Road Movies op zaterdag 15 februari 2020 in Filmzaal Paddenhoek

Schuif in formatie en start het dansen, Kinoautomat plaatst je te midden de strak gespannen maillots en muzikale manieën van Broadway.

All that Jazz geldt als magnum opus van gevierd danser, choreograaf en regisseur Bob Fosse. Met films als Sweet Charity (1969) en Cabaret (1972) moderniseerde Fosse de musical van pastelkleurige Hollywooddromen tot gelaagde karakterstukken die de duistere kanten van artistieke ambitie verkennen. In All that Jazz neemt de regisseur zijn eigen carrière als startpunt om de asynchrone choreografie van werk, kunst, liefde en verslaving tentoon te stellen. Roy Scheider, die dienst doet als Fosses alter ego, worstelt met de draaglast van zijn dromen terwijl hij de brokstukken van zijn verleden probeert te lijmen en zijn aftakelende gezondheid verder links laat liggen. Het resultaat is Fosses zwanenzang van het musical genre en een rauwe zoen aan de hard verworven hoogtes van de showbizz-wereld.

Gastspreker Sofie Steenhaut stapte zelf in de schijnwerpers voor een korte introductie en uitleiding rond de Broadway-musical film. Als bron van populaire verhalen en snel financieel succes, biedt Broadway al sinds lang een stroom van inspiratie voor Hollywood. De fascinatie van Hollywood reikt echter verder dan het spektakel op de planken en geeft vaak ook een gelegenheid voor diepgaande studies van de musical als kunstmedium en de levens die deze in bedwang houdt.

Kinoclub #18: All That Jazz (1979) op woensdag 4 maart 2020 om 20:30 in KASKcinema.

Draai het volume harder en zet je keel open, Kinoautomat heft je naar emotionele hoogtes met hartstochtelijke hitjes en andere popgeneugten.

Met Mommy (2014) leverde Xavier Dolan een eigenzinnig coming-of-age drama af dat mikt naar hart en oren. Na een periode van afwezigheid probeert alleenstaande moeder Diane zich opnieuw over haar probleemkind Steve te ontfermen. Haar nieuw ondernomen pogingen tot opvoeden verlopen echter allesbehalve vlot en testen de limieten van kinderlijk vertrouwen en ouderlijke liefde. Waar in veel handen het melodramatische plot zichzelf niet zou kunnen verheffen voorbij platvloers sentiment en simpele pathetiek, duwt Dolan met zijn hyperesthetische stijl, zachtaardig gevoel voor humor en strak gecureerde soundtrack het geheel naar een nieuw niveau. Afwisselend hysterisch en berustend, biedt Mommy een integere relatieschets die zichzelf steeds kleurrijker hertekent.

Gastpreker Ben De Smet liet luidkeels zijn liefde voor popmuziek in film horen met een inleiding die het belang van muzieksequenties benadrukte. Zelfs in de meest kitscherige compositie schuilt een bijzondere kracht en filmmakers benutten vaak gekende hits en ‘guilty pleasures’ om contrasten te tekenen en nieuwe interpretaties los te weken. Hoe Dolan de kijker het luisteren laat liefhebben en welke rol een nummerselectie heeft voor de emotionele ervaring werden toonvast naar voren gebracht.

Kinoclub #19: Mommy (2014) op woensdag 1 april 2020 in je eigen woonkamer.

De inleiding werd in de vooravond van 1 april gelanceerd via de Facebookpagina van KASKcinema.

De film is te bekijken via het streaming-platform UnCut (bij het aanmaken van een account is de eerste maand gratis).

Vreemde tijden vragen om nog vreemdere cinema.

Op woensdag 6 mei 2020 wentelden we ons in de getemperde hysterie en woeste woonkamertaferelen van Dogtooth (2009).

Joosje Hendrikx was gastinleider van dienst en gidste u vooraf op eigenzinnig wijze doorheen haar persoonlijke quarantaineparadijs en de ijzige stijl van regisseur Yorgos Lanthimos.

Haar inleiding verscheen op de Facebookpagina van KASKcinema, de film is te bekijken via UnCut.

KASKcinema, Cinea en Kinoautomat zetten de bloemetjes buiten.

Op 1 juli 0:00 (ook bekend als 30 juni middernacht) gaven we de aftrap voor drie openluchtvertoningen. Deze vonden plaats in de Horta-tuin op de Bijlokesite, net buiten de muren van KASKcinema. In openlucht en niet in de zaal, omdat de maximumcapaciteit met de huidige maatregelen er vrij bedroevend is.

Op het programma:
1 juli 00:00: Kaboom (Gregg Araki, 2010, 86′)
1 juli 22:30: L’Eau Froide (Olivier Assayas, 1994, 95′)
2 juli 22:30: Do The Right Thing (Spike Lee, 1989, 125′).

Breek uit de woonkamer en wentel je in de buitenwereld, Kinoautomat en Monterey fleuren met een zinderend zomerfilmprogramma het weekend op.

Van juli tot en met september vertonen we een diverse reeks films die de zomer helpen inluiden en de herwonnen vrijheden huldigen. Zes films die je onderdompelen in een universum van kleur, passie en jeugdige rebellie, steeds vertoond onder de wijdste sterrenhemel boven het Citadelpark.

Het programma
18 juli 2020 – Hana-bi (1997)
25 juli 2020 – Les demoiselles de Rochefort (1967)
15 augustus 2020 – Tangerine (2015)
22 augustus 2020 – Gabbeh (1996)
12 september 2020 – Beautiful Thing (1996)
19 september 2020 – Salaam Bombay! (1988)

Als eerste knalt Hana-bi (1997) op het projectiescherm. Deze gevoelige gangsterfabel graait de grond van onder de voeten en gunt je een dromerige blik op het Japanse Yakuza-milieu. Na een tragisch voorval neemt agent Nishi afstand van het politiekorps en probeert hij zichzelf te midden financiële schulden en persoonlijke trauma’s drijvende te houden. Hij zinkt echter steeds dieper in de wanhoop en worstelt met de restanten van zijn menselijkheid. Regisseur Takeshi Kitano toonde zichzelf met Hana-bi als de grootmeester in de menselijke misdaadfilm en schets op meditatieve manier een moreel universum waar ruimte is voor zowel brutaal geweld als dichterlijke schoonheid. Inleiding door Lennart Soberon.

De tweede voorstelling in deze reeks bracht ons in het gezelschap van Les Demoiselles de Rochefort (1967). Met pastelkleurige pracht en elegante choreografieën krijgt Jacques Demy je zoals geen ander in zang- en dansstemming. In de hoofdrol van dit musical meesterwerk staan Catherine Deneuve en Françoise Dorléac als twee zussen die zich met speelse pirouettes en hoge noten een weg doorheen het weekend banen. Het onophoudend gezang en de stijlvolle costumering van de personages zorgen voor een emotionele roes die je laat lachen, huilen en zwijmelen. Zowel een intiem coming of age verhaal als complex tijdsportret over een veranderend Frankrijk, is Les Demoiselles een twee uur lange ode aan de liefde en de levenslust. De inleiding werd verzorgt door Lieselore Remans.

De derde Kinokiosk zette ons zachtjes neer op het tedere tapijtwerk van Gabbeh (1996). Wanneer een nomadisch koppel door het Iraanse platteland trekt en hun artisanaal tapijt (de titulaire gabbeh) probeert te wassen, verschijnt plots een jonge vrouw die een bijzondere relatie heeft tot het stukje stofkunst. Regisseur Mohsen Makhmalbaf weeft in deze dromerige collage uitzinnige kleuren, bijzondere personages en documentaire episodes samen tot een van magie vervuld geheel. Aan de hand van een reeks intimistische en allegorische portretten worden we ondergedompeld in een visueel verleidelijke ideeënstroom en wordt er hulde gebracht aan de schoonheid van de Iraanse cultuur en de kunst van het vertellen. Inleiding werd verzorgt door de fantastische Mahdieh Fahimi!

Met onze vierde voorstelling begaven we ons op de zonovergoten straten van Tangerine (2015). Sean Bakers voorganger op The Florida Project (2017) is een stijlvol geschoten sociaal drama dat vol mededogen een blik werpt op levens aan de marge van metropool L.A. Transgender sekswerker Sin-Dee Rella is net uit de gevangenis en ontdekt dat haar vriend haar ontrouw is geweest. Gebeten op vergelding, speurt Sin-Dee vurig de buitenbuurten van Hollywood af, zichzelf navigerende langs hardvochtige levens en hoopgevende verhalen binnen haar gemeenschap. Door enkel met iPhones en geheel op locatie te filmen, levert Baker een vormelijk vrij en maatschappelijk geëngageerd modern sprookje af. Inleiding door de zoetste radiostem van Gent: Tim Maerschand.

De voorlaatste film in onze reeks zonovergoten en zachtaardige filmdromen was Beautiful Thing (1996). Deze tedere coming of age en coming out film betrekt je bij de bloeiende romance tussen twee Britse jongens in de Oost-Londense buitenwijken. Terwijl een hittegolf aanhoudt in de woonblokken van Thamesmead, laait ook het verlangen hoog op bij tiener Jamie voor zijn klasgenoot Ste. Met fijngevoelige humor kietelt regisseur Hettie MacDonald de hartspieren en evoceert ze op speelse wijze de hunkeringen en twijfels van beide jongens. De levenslustige muziek van The Mamas & the Papas en de vele charmante nevenpersonages brengen je verder in een zoete roes van eerste liefde. De inleiding werd verzorgd door Bert Lesaffer.

Afsluiter van onze parade filmparels in parksetting was Salaam Bombay! (1988). Indisch-Amerikaans regisseur Mira Nair biedt met haar debuutfilm een doortastende blik op het straatleven in metropool Mumbai. Wanneer de jonge Chaipau noodgedwongen zijn thuis in landelijk India verlaat voor de grootstad, belandt hij in een crimineel kluwen van rivaliserende bendes en wraakzuchtig geweld. Nairs films groeit en verandert met haar personages mee en transformeert tot een genre-zwervend epos dat doorheen de verschillende lagen van het Indiase kastenstelsel tuimelt. Centraal in deze zoektocht naar een thuis staat de ongetekende kinderblik die urbane vervreemding en jeugdige verwondering verzoent tot een moreel complexe kijkervaring. Inleiding door Lennart Soberon.

Met de steun van Jeugddienst Gent en VAF
Illustraties door Laura Andriessen