Archief

Facebook banner v2Op 5 oktober 2017 vond de Feestelijke lancering van Kinoautomat plaats.

Cinefiel initiatief Kinoautomat werd feestelijk en filmisch ingeleid met een lanceringsreceptie in NEST om 18:00.

Tijdens deze blijmoedige babyborrel werd in gezelschap van drank en snacks de opzet en geplande evenementen van Kinoautomat uit de doeken gedaan. Na het hartelijk heffen van de glazen werd er een korte presentatie verzorgd, geïnteresseerden konden zich achteraf inschrijven voor toekomstige activiteiten en meebouwen aan de toekomst van het initiatief.

Zielzalving en oorstreling werden verzorgd tijdens een kort concert van Thans. Als cinefiel liedsmid brengt deze begeesterde Gentse muzikant een reeks soundscapes die op speelse wijze filmbelevingen evoqueren.

Op maandag 30 oktober organiseerde Kinoautomat haar eerste redactievergadering. Cinefiele zielen die het online platform mee van film-gerelateerd werk willen voorzien, filmavonden willen inrichten of andere soorten cinévenementen uit de grond willen stampen zijn van harte welkom op dit moment van verzameling en verbroedering.

De vergadering ging van start om 18:00, plaats van samenkomst was Paddenhoek 1, 3de verdieping.

kinoclub-1

Kinoclub #1: My Darling Clementine vond aansluitend plaats na de eerste redactievergadering. De introductie en vertoning vingen aan om 19:30 te filmzaal Paddenhoek.

Andi Vercruyssen nam ons mee naar de wonderlijke wereld van de klassieke Western met My Darling Clementine (1946). Weidse vlaktes, met stof beladen stagecoaches, gespannen shootouts en melancholische mannenharten passeren allen de revue, maar voor de vertoning wordt de loep gezet op de vader van het genre: John Ford.

De tweede Kinoautomat redactievergadering ging door op maandag 27 november. Op deze vergadering hebben we een agenda van onze geplande activiteiten van volgend semester uitgewerkt en nieuwe publicaties besproken.

De vergadering vond plaats om 19:00 te KASKcinema.

kinoclub-2.gif

Kinoclub #2: Der Himmel Über Berlin vond aansluitend plaats na de redactievergadering. De introductie en vertoning vingen aan om 20:30 te Kaskcinema.

In Neue Kino embleem Wim Wenders zijn meest iconische film glijden een paar engelen doorheen de met weemoed gevulde straten van Berlijn. Joséphine Vandekerckhove verzorgde een inleiding rond de rol van deze bovenaardse beschermheiligen in laat-moderne kunst. In een korte lezing bekeken we de identiteit van deze gevleugelde figuren in de enigmatische wereld van een aantal moderne kunstenaars en cineasten, alvorens ons onder de beschuttende vleugels te laten nemen van Bruno Ganz en Otto Sander.

Kinoautomat Kiest!

The Disaster Artist (2017) brak overal potten en won internationaal prijzen, maar blijkbaar waren distributeurs er niet van overtuigd dat de film een Belgische release behoeft. Kinoautomat en Studio Skoop stonden op de barricades van de filmkeuring en richtten een test-screening in van deze met lof beladen legendevorming rond cultklassieker The Room.

Niet alleen kon u een unieke vertoning van de film bijwonen, maar het verdere distributieleven van de film lag ook in uw handen. Na de film kon u immers door middel van een korte vragenlijst argumenteren waarom u al dan niet vond dat de film in nationale roulatie moest verschijnen.

Rugbybal onder de arm, lepels in de jaszak en richting Studio Skoop voor een avond komisch kijken en kiezen! The Disaster Artist – Testscreening, op donderdag 7 december 2017 om 22:30 te Studio Skoop.

… En het leven gooide gul met lepels: The Disaster Artist kreeg dankzij de warme ontvangst tijdens de test-screening een nationale release! Veel dank aan zij die aanwezig waren en deze film een warm plekje hielpen geven op het witte doek.

banner sem 2 no logo

Tijdens de maand januari van 2018 hield KASKcinema een focus op seks en seksualiteit, lichaam en lichamelijkheid.

Op 10 januari 2018 vond Body Stuff #2: The Gay Gaze plaats; een double bill van Taekwondo en Théo et Hugo dans le même bateau.

Kinoautomat kleedde deze filmavond in op Kinoclub-wijze met een inleiding door Tine Kempenaers, doctoraatsstudente bij de Engelse letterkunde (UGent). Werkende rond de vertelling van lichamelijkheid en seksualiteit, bood ze een perspectief op intimiteit als verzetsstrategie. Door het verkennen van de verbeeldingen van verlangens, lusten, liefde en tederheden werd het verwantschap tussen het lichamelijke en het politieke in haar veelzijdigheid onder de loep genomen.

20:00 Taekwondo (Berger & Farina, 2016, 112′)
22:30 Théo et Hugo dans le même bateau (Ducastel & Martineau, 2016, 97′)

In 2017 werden dertien kunstenaars aan dertien huiskamers gekoppeld onder de naam Thans Of Nooit. Thans speelde de muzikale spil in de ontmoeting tussen bewoners en genodigden enerzijds en de maker en diens werk anderzijds. Met Of Nooit verlieten ze de houtgetinte huiskamers en nodigden ze dit toevallige collectief samen uit In De (openbare) Ruimte. Thematisch divers, vormelijk uiteenlopend, onoverzichtelijk, chaotisch; slechts verbonden door de gezamenlijke geschiedenis.

In gezelschap van de door poëzie geïnspireerde schilderingen van illustratrice Laura Andriessen vertoonde Kinoautomat Hou Hsiao-Hsiens hartverscheurende Millennium Mambo (2001).

Slaapwandel mee doorheen surreële sfeerstukken en dit staaltje bevreemdend mooie cinema.

Millennium Mambo (2001): zondag 11 februari om 13:00, Of Nooit In De Ruimte: Fransevaart 28, 9000 Gent – gratis toegang

kinokwartet.gif

We trapten op zaterdag 17 februari het nieuwe semester af met Kinoautomats Kinokwartet! Een heuse filmdag waar aan de hand van vier films een genre, stijl, auteur of thematiek uitgebreid werd bekeken en besproken. Dit nieuwe format werd als pilootproject gewijd aan één van de onbetwiste grootmeester van de Japanse Cinema: Akira Kurosawa.

Tijdens dit verbluffende vierluik verkenden we enkele stilistische en thematische consistenties in al hun verscheidenheid. Op het programma stond een sociaalkritisch karakterstuk, een narratief experiment, een Shakespeareaanse tragedie en een surrealistisch sfeerstuk, steeds vergezeld van een korte inleiding.

Programmatie:
11:00 Drunken Angel (1948) – 98′
–    Lunch  
14:00 Rashomon (1950) – 88′
    Koffiepauze  
16:00 Throne of Blood (1957) – 108′
    Diner  
20:00 Dreams (1990) – 119′

Zware oogleden werden een halt toegeroepen met gratis koffieLege buiken werden verholpen met een optie tot misosoep en Bentōbox (voorzien door Gohan). 

kinoclub-#3

Poets je paternoster en staak het bidden, op maandag 26 februari 2018 diende KASKcinema opnieuw als Kinoautomatkerk voor een cinefiele ceremonie van jewelste.

In Journal d’un curé de campagne (1951) neemt Franse filmheilige Robert Bresson ons mee doorheen koude kloostergangen en verlaten velden.

Gastspreker van dienst was Sven Hollebeke, die ons geheel oor maakte voor de geluidsgevoeligheden in het oeuvre van Bresson. Blaffende honden, huilende winden en fluisterde stemmen; geluid schept op efficiënte wijze een werkelijkheid buiten het frame en vormt daarom ook vaak een geprefereerd werktuig van filmmakers.

Te lang in de schaduw van het visuele geborgen, gaf Sven deze onderbelichte bouwsteen van het medium haar moment in de zon. Dit met een tot zwijgen brengende uiteenzetting van Bressons experimenten met “off screen sound”.

Day for Night II

Ook in 2018 doken we gedurende een etmaal onder in de cinema, met recente restauraties én een resem vertoningen op 35mm, stuk voor stuk parels uit de rijke collectie van CINEMATEK, die zelden buiten de muren van het filmarchief te zien zijn! Het thema voor deze collectieve retraite in de donkere zaal met het zilveren scherm was (oh ironie): No Exit!

We bunkerden ons in te KASKcinema en brachten 24u in cinefiele extase door. Slaaptekort, cafeïnekicks en een overdaad aan filmgenot was verzekerd.

Afspraak op zaterdag 10 maart om 12:00 in KASKcinema, en afscheid met een trots knikje boordevol cinefiel samenhorigheidsgevoel op zondagmiddag 11 maart.

kinoclub #4

Berg je dromen op en breek de drankkast open, Kinoautomat duwde je maandag 26 maart 2018 te Filmzaal Paddenhoek kopje onder in een moeras van melancholie en minachting.

In Cat on a Hot Tin Roof (1958) verfilmt klassiek Hollywood titaan Richard Brooks het meest iconische theaterstuk van Pulitzer-winnaar Tennessee Williams.

Gastspreker Maxim Broidioi richtte voor Kinoclub #4 zijn pijlen op acteur Paul Newman voor een lezing, deels liefdesbrief en deels acteursanalyse.

De Kinoclub werd voorafgegaan door een derde redactievergadering om 18:00 op het tweede verdiep van Paddenhoek 3.

Op woensdag 18 april 2018 organiseerde Psychonauten in Gesprek een filmvertoning in samenwerking met Kinoautomat en Cinarchy in NEST.

Het werd een psychedelische double bill met als thema ayahuasca. We screenden de fictiefilm Icaros: A Vision (2016) van Leonor Carabollo/Matteo Norzi en Jozef Devillés documentaire kortfilm Icaros. Na de screening gingen we in gesprek met een ayahuascabegeleidster, twee ayahuascagebruikers en een internationaal actieve en doorwinterde curandero.

Kinoautomat presenteerde samen met Kaskcinema en Film-Plateau een tweeluik vertoningen gewijd aan de vele vormen en klanken van filmbegeleiding.

29064678_172561483317887_921214947804159636_oAftrappen deden we op dinsdag 24 april 2018 met een vertoning van Greed (1924), waarbij Film-Plateau’s huispianst Tom Van der Schueren zijn talenten leende om Von Stroheims stille film-klassieker van een betoverende begeleiding te voorzien.

29064651_1915815788449217_6378012088730545080_oOp dinsdag 1 mei 2018 onderwierpen we ons, in samenwerking met KASKcinema, aan Werner Herzogs weemoedig stemgeluid met een speciale vertoning van Aguirre, The Wrath of God (1972). Begeleid van director’s commentary werden de beproevingen van Kinski’s conquistadors vergezeld van Herzogs hoogsteigen opnamebevroevingen.

tig

Op woensdag 2 mei 2018 toonde Kinoautomat zich van haar duisterste kant tijdens Tumult in Gent #6!

Voor de zesde editie kaapte het kunstenfestival van Urgent.fm het enorme gebouw van De Krook en lag de curatie in handen van zo’n 40 Gentse cultuurhuizen en collectieven. Met een invasie aan kunst in alle mogelijke vormen werd De Krook een dag lang het cultuurhuis van Gent. In alle hoeken, op elke verdieping.

Onze slogan, “Tell me, Kinoautomat, what do you see?”, werd vertaald naar een multimediaal tweeluik van kijken en bekeken worden. We toverden een ruimte op de eerste kelderverdieping om tot filmzaal en programmeerden enkele vertoningen rond het thema ‘Scopofilie’. Thans zorgde ook voor een knus concert.

De filmkijker werd zelf ook blootgesteld aan de nieuwsgierige blikken van voorbijgangers door een reeks doorzichtige portretten door Laura Andriessen gebaseerd op iconische filmvoyeurs.

kinoclub-5Verzink in gedachten en schakel over tot slenterpas, Kinoautomat en Ciné Rio sloegen op maandag 7 mei 2018 de handen in elkaar voor een meditatieve tocht langs de Griekse kust.

Filmtitaan Theo Angelopoulos strandde ons met Eternity and a Day (1998) aan de oevers van de tijd voor een intieme reflectie rond verlies, vrees en pasverworven vriendschappen.

Gastspreker Lotar Desmet gaf voorafgaand aan de vertoning toelichting bij slow cinema als filmmodus en diens filosofische implicaties. De dromerige vertelstijl, dichterlijke filmtaal en gebeeldhouwde tijd vaak geassocieerd met slow cinema werden gedetailleerd besproken aan de hand van terugkerende verhaalpatronen en beeldmotieven. Ook de ontologische vraagstukken die slow cinema helpt opwerpen werden niet van uiteenzetting gespaard.

kinoclub-6

Graaf in je geheugen en mijmer mee, Kinoautomat transformeerde op maandag 28 mei 2018 de zaal van KASKcinema tot tijdscapsule voor een dichterlijke ontdekkingsreis doorheen het rijk der herinnering. In Tabu (2012) biedt Miguel Gomes een teder tweeluik rond verloren levens en oplaaiende hartstocht.

Net gehospitaliseerd denkt Aurora terug aan haar dagen in Portugees Afrika en de geliefden die ze daar achterliet. Deze romantische reflecties zetten een zoektocht in gang naar de man die als splinter in haar hart vastzit. Gomes glijdt doorheen verschillende raamvertellingen, gevoelsstaten en droombeelden voor een poëtisch portret van een duistere passage in de Portugese geschiedenis. Verleden, helden en fantasie vloeien naadloos samen in het raderwerk van de menselijke hunkering en Gomes kneedt deze melancholie tot esthetisch register.

Gastspreker Julie Daems begeleidde ons doorheen de bitterzoete stem achter dit beeldgedicht en richtte zich op het Portugese ‘saudade’. Verwijzend naar een staat van nostalgisch verlangen en laconieke liefde is saudade als emotie en thematiek terug te vinden in de Portugese cultuur.

Vooraf nodigden we iedereen uit op de laatste redactievergadering van het filmseizoen om 19:00 te KASKcafé.

banner

Kinoautomat komt samen!

Na een welverdiend zomerslaapje ontwaakte Kinoautomat uit haar cinefiele sluimer voor een tweede seizoen aan film-gerelateerde activiteiten en ander fijns.

Op woensdag 26 september 2018 verzamelde ons Kinocabal voor het eerst sinds de zomermaanden om agenda’s open te slaan en mouwen op te stropen in voorbereiding van een nieuw jaar vol verheugenswaardige evenementen en andere vieringen van de film.

Deze eerste samenkomst vond plaats om 18:30 in de Masereelzaal van KASK & Conservatorium.

Na deze blijde bijeenkomt trokken we allen samen naar de KASKcinema vertoning van Please Release Me: Zama (2017), een speelse vertelling over de machtsdromen van een verveelde conquistador.

kinoclub-7 (1)
Vul je verfpotten en pak je penselen, op woensdag 3 oktober 2018 benutte Kinoautomat het witte doek van KASKcinema als canvas voor de eerste Kinoclub van haar tweede jaargang.

In Edvard Munch (1974) schetst enigmatisch regisseur Peter Watkins een bijna vier uur durend chef-d’oeuvre rond de muzen en demonen die het leven van de gelijknamige expressionistische schilder bevolkten. Watkins perfectioneert zijn docudramastijl met een onconventionele biopic die menig genreregel breekt en kunstenaarsmythe ontkracht.

Gastspreker Ive Verdoodt bood ons een staalkaart van Watkins’ vakmanschap met een lezing die de kunstenaar als filmsubject van dichtbij beschouwt. Door middel van een scherpe dissectie van Watkins’ werkwijze en stijl werd de uitzonderlijke benadering van deze thematiek toegelicht en werden andere kunstenaarsbiopics aan het blozen gebracht.

kinoclub #8
Schrob je slagschip en span die krulstaart, op woensdag 7 november 2018 zonk Kinoautomat met je mee in de lugubere onderwereld van zeelui, straatbendes en veeboeren.

Japans iconoclast Shohei Imamura leverde met Pigs and Battleships (1961) een van zijn meest scherpe doch speelse aanklachten tegen de condition d’existence die het naoorlogse Japan tekenden. De voor de Yakuza werkzame Kinto is een kruimeldief die probeert te overleven in een regelloos havenstadje waar corruptie en verval hoogtij vieren. Imamura giet het chaotische leven van deze zowel gevallen engel als gewetenloze kwelgeest in een gitzwart portret van Japan op de rand van moreel faillissement. Geschoten in Cinemascope en samengesteld uit een reeks cinematografische stuntgrepen en narratieve zweepslagen, gold Pigs and Battleships als een tomeloze windstoot die de klassieke Japanse cinema van zijn voetstuk trachtte te kegelen.

Gastspreker David Vanden Bossche benutte dit stoutmoedig staaltje subversiecinema als ingangspunt tot het bespreken van de Japanse New Wave. Doorgaans gesitueerd tussen de late jaren 50 en vroege jaren 70 werd deze filmstroming gekenmerkt door een reeks cinefiele dissidenten die de geesten van de vorige generatie filmmakers uit de Japanse cinema wenste te verdrijven. Dit leverde een melting pot van stijlen en ideologieën op, met als bindwindel een weerzin van traditie en engagement tot maatschappijkritiek. Tijdens deze lezing werd de Japanse New Wave als kruispunt van esthetische, technologische en politieke ontwikkelingen toegelicht en haar nalatenschap gehuldigd.

kinoclub-#9 (1).gif

Slijp je dolken en sluit de coupédeuren, woensdag 5 december 2018 namen we je mee op een suspensrijke rit doorheen moordzuchtige complotten en verkoelde mannenharten.

Strangers on a Train (1951) geldt als een van de vele crescendo’s van thrillermaestro Alfred Hitchcocks langdurende en invloedrijke carrière. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Patricia Highsmith draait Strangers on a Train rond een bondgenootschap tussen twee treinreizigers en het bloedvergieten dat hieruit voortvloeit. Uit een simpele premisse bouwt Hitchcock een goed uitgeruste speeltuin om zijn thematische stokpaardjes en emotionele terreurtechnieken aan het werk te stellen. Wat volgt is een van morele ambiguïteiten doorspekte treinreis die nimmer stoom noch scherpte verliest.

Gastspreker Shauni De Gussem richtte zich voor de vertoning op de vertaling van boek naar beeld en gaf inzicht in de adaptatiestrategieën van Hitchcock ten aanzien van Highsmiths gelijknamige roman. De platitude ‘het boek is beter dan de film’ werd opzij geschoven in voorkeur van een diepgaande analyse van wat al dan niet kan worden verloren of gewonnen in boekverfilmingen.

BRAZIL-9
Na een geslaagde pilooteditie met Aguirre, zetten Kinoautomat en KASKcinema een nieuwe serie cinefiele oorkondes verder op donderdag 13 december 2018. In de reeks Voice-Over wordt het geluid van de film gedempt en gaat het passionele gepalaver van de regisseur op maximum.

Ditmaal ruilen we Ary Barroso’s zwoele gezang voor het manische gemompel van Terry Gilliam met de vertoning van Brazil (1985). Dit huzarenstukje veroverde het hart van menig filmfan met zijn dystopische verbeeldingskracht, Kafkaiaanse karikaturen en grotesk gevoel voor humor. Bureaucraat Sam Lowry verlangt naar ontsnapping en heldendom doorheen zijn dagen van administratief slaafschap in een futuristisch totalitaire staat. Deze dagdromen krijgen echter op dramatische wijze vorm wanneer hij ongewild terechtkomt in de machinerie van het verzet en diens manische kopstukken.

Hoe het 1984-geïnspireerd universum tot stand kwam en op spectaculaire wijze verbeeld werd, doet Gilliam zelf op enthousiaste doch sardonische stijl uit de doeken. De toverhoed van de regisseur wordt bijgevolg geledigd en diens instrumenten gedissecteerd. Maar ook frustraties met cast en crew worden op kleurrijke wijze gedeeld in een director’s commentary zonder blad voor de mond.

soundtrack symphonies NOSFERATU logo's6.jpg

Kinoautomat, KASKcinema en Fonkel bundelden op dinsdag 18 december 2018 de krachten voor een gewaagd geluidsexperiment dat de oren prikkelde en het analytisch vermogen activeerde. Gebruikmakende van silent-disco koptelefoon-technologie werd de canonieke vampierenvertelling Nosferatu vertoond onder begeleiding van drie verschillende soundtracks, met bijhorende kleurtjes.

Murnau’s iconische beelden spreken boekdelen, maar door te wisselen tussen drie afzonderlijke geluidssporen kan de invloed van filmbegeleiding op speelse wijze worden verkend. Als kijker schakelde je probleemloos tussen drie verschillende soundtracks: James Bernards eerder klassieke begeleiding, de Shooting Guns Live Score en de omineuze technotonen van DJ en muziekproducent Shed.

In feeërieke Fonkelstijl kleurde de zaal wisselend blauw, groen en rood terwijl jullie een eigen soundtrack mixten bij deze stille filmklassieker. Afhankelijk van de gekozen soundtrack werd binnen eenzelfde scène drama, duisternis of dansbaarheid geaccentueerd. Drie kleuren leverden zo een quasi-eindeloze hoeveelheid verschillende filmbelevingen op, aangezien er op elk moment kon worden geschakeld en gesampeld. Het resultaat was een avond die zijn tanden zette in een welgekend verhaal en het zo van nieuw leven voorzag.

Video door Jules Mathôt

kinokabaal-banner.gifNa anderhalf jaar vol liefdevol ingerichte filmevenementen geeft Kinoautomat feest. Het knusse comfort van de cinemazaal werd op vrijdag 21 december 2018 voor een avond ingewisseld voor de dansbare en beatklare muren van In De Ruimte.

Met Kinokabaal leverde Kinoautomat een cinefiele ode aan de nacht en diens muzikale geneugten, verdeeld over twee aktes.

De avond ontluikte om 20:30 met de voorstelling van All These Sleepless Nights (2016), een eigenzinnig beeldgedicht dat jammerlijk brede Belgische distributie werd ontzegd. Dit dromerige docudrama glijdt met tederheid doorheen de Poolse Rave-scene om schoonheid onder de blacklights en liefde te midden het basgedrum te onthullen.

De bruisende verbeeldingskracht en spectaculaire synthcomposities van de film vormden het startschot voor een avond ongebreideld feestgenot. Dj’s van dienst waen Thans en family beaches, twee vrienden van de film en dienaars van de dans. Aan de hand van een kort concert vulden beiden de nacht met verwachtingen, alvorens het feest te laten losbreken met hun zwoele soundscapes en strak gecureerde sets.

Kom en club mee met Kinoautomat voor een avond film plus feest. Travolta-heupgezwaai, Minnelli-musicalmomentjes, Suspiria-achtige dansrituelen en andere door beats behekste belichamingen van de filmgeschiedenis werden meer dan aangemoedigd.

Inkom voor de filmvertoning en de aansluitende concerten was 4 euro, vanaf middernacht kronkelde je gratis naar binnen.

Tijdens de maand januari van 2019 hield KASKcinema opnieuw een focus op seks en seksualiteit, lichaam en lichamelijkheid.

Op 9 januari 2019 vond de vertoning van Body Stuff: Commando plaats. Gastspreker Lennart Soberon liet zijn filmanalytische sixpack zien met een lezing over de politiek van het lichaam in het actiefilmgenre. Glanzende torso’s zijn graag geziene gasten in de spektakelcinema van de jaren 80, maar deze basten doen tevens dienst als strak gespannen canvassen waarop een imperialistische ideologie kon worden vormgegeven. De trauma’s, verlangens en politieke projecten van de VS staan met strakke lijnen op het heldenlijf geschreven. Hoe deze lichamen zich voorbij de idealen en bedreigingen van Reagans Amerika bewegen, werd tijdens deze krachttoer uit de doeken gedaan.

kinokwartet-v3

Kinoautomat bracht op zaterdag 2 februari 2019 wat leven in de luwe wintermaanden met een tweede editie van Kinoautomats Kinokwartet!

Deze speelse studiedag neemt je mee op schok doorheen een hoofdstuk van de filmgeschiedenis aan de hand van een vierluik vertoningen. Steeds vergezeld door een vorm van begeesterende begeleiding, en met ruimte tot nagesprek, wordt op het Kinokwartet een stijl, genre, regisseur of tijdsgeest uitvoerig behandelt. Na een geslaagd pilootproject rond Akira Kursosawa werden de pijlen ditmaal gericht op vakvrouw, activiste en grande dame van de Franse Nouvelle Vague: Agnès Varda.

Doorheen meer dan een halve eeuw draaide Varda een reeks gevoelige karakterstudies en intimistische beeldessays die met tedere penseelstrelingen een portret van de Franse samenleving schetsen. Ze slaagt erin om in te staan voor een ontwapenende en geëngageerde cinema die zowel beroert als tot reflectie stemt door de lens zowel op zichzelf als op bredere maatschappelijke fenomenen te richten.

Vier films gaven een doorsnede van de verschillende vormexperimenten en thematische verkenningen waar Varda zich vaak mee verzoende. Romantische deconstructies, autobiografische omzwervingen, feministische kritieken en lofzangen aan de pracht van patatjes ontmoetten elkaar op deze dubbele double bill die doet dromen.

11:00 La Pointe-Courte (1955) – 86′
– Lunchpauze –
14:00 Les Glaneurs et la Glaneuse (2000) – 78′
– Koffiepauze –
16:00 Sans toit ni loi (1985) – 105′
– Dinerpauze –
20:00 Les plages d’Agnès (2008) – 110′

Kinoautomats Kinokwartet: Agnès Varda op zaterdag 2 februari 2019 van 11:00 tot 23:00 in Filmzaal Paddenhoek.

kinoclub-10

Bal je vuisten en breek doorheen die kamerdeuren; Kinoautomat startte het nieuwe semester met een Kungfu-film van formaat.

The 36th Chamber of Shaolin schotelt op spectaculaire wijze een portie San Te-mythologie voor. Deze Shaolin krijgskunst dateert van de 18de eeuw, maar vond vanaf de jaren 70 zijn weg naar de Hong Kong-genrecinema. The 36th Chamber of Shaolin knoopt een reeks goed getimede trappen en andere bovenmenselijke vechtbewegingen samen in een politieke parabel rond rebellie en revolutie.

Algemeen erkend als zowel startschot als hoogtepunt van de martial arts-rage, telt de film als een onevenaarbaar treffen van talent. Regisseur Lau Kar-leung vond in Gordon Liu een aanwezigheid die rust en sereniteit kon evoceren zonder ooit te moeten inboeten aan zijn reputatie als vijandverslindende vechtersbaas.

Gastspreker Tim Maerschand hielt je als een Kungfu-kettingzweep in de ban met een lezing die de relatie tussen hiphopformatie Wu-Tang Clan en dit belangrijke hoofdstuk van de Kungfu-film cinema in kaart bracht. Rappers en Shaolin-monniken lijken dan misschien niet het meest evidente huwelijk, maar aan de hand van The 36th Chamber of Shaolin en diens nalatenschap wordt het tegendeel bewezen.

Kinoclub #10: The 36th Chamber of Shaolin (1978) op woensdag 6 februari 2019 om 20:30 in KASKcinema

kinoclub-11.gifLaat je bloed koken en lusten zegevieren, Kinoautomat verleidt je richting de rokerige cabarethallen en zedeloze nachtclubs van pré-code Hollywood.

Blonde Venus (1932) is een in hartstocht gedrenkt melodrama en is gekend voor een van Marlene Dietrichs meest vermaarde rollen en vamp-achtige verschijningen.

Dietrich vertolkt Helen, een naar de VS geëmigreerde Duitse uitgerust met gouden hart en engelenstem. Wanneer haar man ernstig ziek wordt probeert ze voor zijn overzeese operatie te betalen door een job als zangeres aan te nemen in een louche herenclub. Haar rol als zwoele nachtegaal maakt haar snel tot object van verlangen van menig welvarend aanzoeker, wat het begin vormt van een tragische liefdesdriehoek met messcherpe randen.

Gastspreker Rachel Gruijters wijdde haar inleiding aan Marlene Dietrich als mens en als mythologische verschijning. Vertrekkende vanuit haar rol als zowel filmmaakster als -liefhebster deconstrueerde Rachel het persona van Dietrich en bracht ze tegelijk ook hulde aan de vrouwelijke kracht en het onuitputtelijke charisma van een van oud-Hollywoods meest enigmatische sterren. Aan de hand van haar persoonlijke connectie met de filmster, en haar onderzoek in Dietrichs hoogsteigen archieven, ging Rachel in dialoog met de actrice en de droombeelden die rond haar zijn opgehangen.

Dit was een vertoning op 35mm!

Kinoclub #11: Blonde Venus (1932) op woensdag 6 maart 2019 om 20:30 in KASKcinema.

unnamed

Het Classics Restored Festival 2019 bracht grootse films terug op het grote scherm, waar ze thuishoren. Ontdek de rijkdom van de filmgeschiedenis aan de hand van de beste recente digitale restauraties, vertoond zoals het hoort.

Van 8 tot en met 10 maart stelden KASKcinema (Gent) en Kunstencentrum Buda (Kortrijk) een resem recent gerestaureerde filmklassiekers voor, op DCP. Door steeds beter wordende technieken en digitaal uitgeruste cinema’s wordt het ook buiten de muren van het filmarchief mogelijk parels uit de verre en recente filmgeschiedenis te (her)ontdekken, in de setting waar de films voor gemaakt zijn: op groot scherm geprojecteerd, in een volle, verduisterde cinema.

Kinoautomat mocht mee kiezen en introduceerde met ongeremd genoegen L’Insoumis (1964) van Alain Cavalier.

Deze ijzige noir stuurt Alain Delon op kamikazevlucht doorheen politieke intriges en gedoemde romances. De droomachtige intensiteit van de film, evenals de spookachtig mooie kijkers van Delon, zullen u nog voor een lange tijd in hun greep weten te houden. Deze vertoning vond plaats op zondag 10 maart 2019 om 17:00!

Het volledige programma vind je hier.

ciné prive banner

Het rondtrekkend filmfestival Ciné Privé strijkte opnieuw neer in Nieuw Gent. Op het programma stonden kort- en animatiefilms, 1-op-1-ontmoetingen met experts uit de filmwereld én ze gaven een podium aan lokaal talent uit de buurt.

Kinoautomat verzorgde met veel enthousiasme de inleidingen en Q&A’s van de kortfilmselecties op vrijdag 15 en zaterdag 16 maart 2019 om 20:00.

kinoclub-12

Duw het dagdagelijkse weg en omarm de magie, Kinoautomat valt met je mee in een rijk van verbeeldingskracht en kindse verwondering.

The Fall is een droomachtig weefselwerk gewijd aan de toverij van het vertellen. Het LA van de jaren 10 vormt het toneel van de bijzondere vriendschap tussen het vijfjarig Roemeens meisje Alexandria en de kreupele stuntman Roy. Om de verveling te verdrijven en zijn bedballingschap dragelijk te maken begint Roy te vertellen over zijn verwonding. De fantasierijke blik van Alexandria regisseert het verhaal echter mee en transformeert de droge feiten en banale gebeurtenissen tot een in spektakel gedrenkt episch geheel.

Gastprekers Tine Kempenaers en Orane Schotte gidsten je met een korte in- en diepgaande uitleiding doorheen de vele wonderen, geheimen en goocheltrucs die The Fall huisvest. Met een focus op de werkingen van het verhaalstructuren en kleur ontwarden ze de verschillende vertellers aan het werk in Singhs sprookjesstrik. Als een levend organisme krijgt het verhaal steeds opnieuw vorm en vervaagt de grens tussen het realistische, het buitengewone en de verzinsels. Door de muren tussen feit en fantasie te slopen worden utopische vrijheden onthuld die het alledaagse van bijzondere betekenis kunnen voorzien.

Dit was een vertoning op 35mm!

Kinoclub #12The Fall (2006) woensdag 3 april om 20:30 in KASKcinema.

kinoclub-13

Graaf in het archief en ontwaar nieuwe geschiedenissen, Kinoautomat speurt met je mee naar verloren verhalen en miskende stemmen.

In The Watermelon Woman (1996) worden Afro-Amerikaanse filmkronieken, vaak tot de marge veroordeeld, van nieuw leven voorzien. Regisseuse Cheryl Dunye verwerkte haar zoektocht naar vergeten zwarte actrices in een speels zelfportret over identiteit en intimiteit.

In pseudo-documentaire vorm volgen we Dunye in haar pogingen om de hoogdagen van Hollywood kritisch te herevalueren en dichterbij het leven en werk van de mythische Watermelon Woman te komen – een gefictionaliseerde zwarte actrice uit de jaren 30. Dunye verweeft haar persoonlijke strijd als zwarte lesbische filmmaakster met archiefmateriaal en historische ensceneringen om tot een reeks maatschappijkritische reflecties te komen.. 

Gastpreker Bo Alfaro Decreton besprak in haar inleiding The Watermelon Woman als een sleutelwerk van de New Queer Cinema golf.
Veelal gesitueerd begin jaren 90 wordt New Queer Cinema gebruikt als concept voor een resem subversieve films die LGBTQ-issues behartigden en lang verguisde stemmen van weerklank voorzagen. Dunye geldt als revolutionair voortzetter van deze sensibiliteiten met dit dieppersoonlijk portret dat lesbische seksualiteit en raciale spanningen integer onder de loep neemt. Na een schets van de contextuele factoren die aan de basis lagen van deze beweging, huldigde Bo The Watermelon Woman als viering van persoonlijke vrijheden en intersectionele politiek.

Kinoclub #13The Watermelon Woman (1996) woensdag 8 mei om 20:30 in KASKcinema.

s3s1

kinoclub-14

Bal je vuisten en sla het systeem aan diggelen, we sleuren je door de in weemoed gedompelde straten van West-Duitsland.

Mutter Küsters’ Fahrt zum Himmel geldt als een huzarenstukje van satire in het hardvochtige oeuvre van Neue Kino kopstuk Rainer Werner Fassbinder. In Mutter Küsters richt hij zijn pijlen op postindustriële uitbuiting, kleinburgerlijke hypocrisie en andere klauwen van het kapitalistisch bewind.

Gastpreker en KASK-alumnus Charles Dhondt behandelde in zijn inleiding Fassbinders hoogst specifieke stijl en de rol van kitsch in diens repertoire van subversie. Onder andere geïnspireerd door de hypergestileerde huishouddrama’s van Douglas Sirk, kaapt Fassbinder Hollywoods kunstgrepen voor zijn eigen agenda. De sociaaleconomische wanhoop waar zijn personages in vertoeven is een in pastel gedrenkte hel, geschetst met felle kleuren en dramatische belichting. Esthetisering wordt zo een potent politiek wapen in dienst van een meer sociaal geëngageerde samenleving.

Kinoclub #14: Mutter Küsters Fahrt zum Himmel (1975) op woensdag 2 oktober 2019 om 20:30 in KASKcinema.

>> We vertoonden de gerestaureerde versie! <<

Met de steun van Jeugddienst Gent en VAF
Illustraties door Laura Andriessen